En nysgerrighed på ledelse og en undren over baggrunden for egne handlinger fik 58-årige Claus Dalgaard, underdirektør hos Anneberg Transport, til at overveje sine muligheder. Han skiftede derfor friaftener og weekendplaner ud med undervisning og lektielæsning og blev klogere på, hvorfor nogle valg fungerer bedre end andre.

Som underdirektør er opgaverne mange og tiden knap. Alligevel valgte Claus Dalgaard i 2018 at udvide arbejdsdagen, da han gik i gang med en akademiuddannelse i ledelse. Ønsket var at blive klogere på sin egen ledelsesfacon, og da Claus kun havde en højere handelseksamen at trække på, tænkte han, at mere uddannelse var svaret.
– Jeg er autodidakt, og det var i bund og grund derfor, at jeg blev interesseret i det her med uddannelse. Jeg gik tit og tænkte over baggrunden for mine valg og handlinger. Hvad er bevæggrundene for at reagere på en bestemt måde i en given ledelsessituation? Er der teori, der kan forklare det? Det var det, jeg gerne ville vide, fortæller Claus.

Lært at ramme rigtigt

Claus oplevede, at han med sine beslutninger nogle gange ramte rigtig, mens det andre gange gik galt, når han skulle lede sine medarbejdere. Nu har teorierne fra uddannelsen hjulpet ham til at forstå situationerne og gjort ham bedre til at ramme rigtigt.

– Førhen var mine valg baseret på erfaringer, og nogle gange var jeg heldig at ramme rigtigt. Efter at have tage uddannelsen kan jeg sætte mine handlinger op imod teorierne. Om teorien altid har ret kan diskuteres, men jeg har i hvert fald fået en bedre forståelse for, hvorfor man nogle gange rammer ved siden af, forklarer Claus.

Et kursus blev til flere

Egentlig var det kun kurset ledelse i praksis, som Claus havde tildelt en plads på CV’et. Men da han først var kommet i gang, stod det klart, at han blev nødt til at fortsætte.

– Jeg havde i første omgang kun tænkt at bruge et halvt år, men jeg blev fanget af det. Der var ingen tvivl om, at jeg skulle videre og have hele uddannelsen, fortæller Claus og fortsætter.

– Jeg blev grebet af det her med at finde helheden. Ved at tage en hel uddannelse fik jeg sammenhængen mellem de forskellige kurser, og det er jeg rigtig godt tilfreds med, forklarer Claus.

---

– Vi har haft de her enormt engagerede og inspirerende undervisere – alle uden undtagelse!

– Claus Dalgaard, Underdirektør hos Anneberg Transport

---

Engagerede undervisere og brugbare værktøjer

At valget faldt på Erhvervsakademi MidtVest skyldes primært den belejlige placering i forhold til både hjem og arbejde. Men spørger man Claus nu, ville han ikke have ønsket det anderledes. Specielt akademiets engagerede undervisere har gjort de ellers lange aftentimer til en fornøjelse.

– Vi har haft de her enormt engagerede og inspirerende undervisere – alle uden undtagelse! Jeg kan ikke huske en eneste dag, hvor jeg gik derfra med en følelse af, at underviseren havde en ”off-dag”. De er bare på og villige til at lære fra sig, forklarer Claus.

Foruden at give svar på Claus’ undren har uddannelsen også givet ham nye, brugbare værktøjer, som han kan implementere i den knap 100 år gamle familie-virksomhed.

– Jeg har fået mange små geværgreb, som kan jeg bruge i hverdagen. F.eks. har vi lært en del om personanalyser, som gør, at jeg bedre forstår mine medarbejdere og også vores kunder. Også coaching har været en øjenåbner for mig. Jeg er blevet meget klogere på, hvordan jeg skal tale til folk for at få dem til at bevæge sig i den rigtige retning, fortæller Claus.

Sparring på tværs

Det var dog ikke kun de brugbare værktøjer, der fik Claus til at vende bilen mod Herning efter de lange dage på kontoret. Det gode sammenhold i klassen og spændende debatter skabte liv i teorierne, og gjorde undervisningen praksisnær.

– I klassen havde vi nærmest et fortrolighedsrum, hvilket betød at man kunne tage et emne op og debattere det med de andre kursister. Det har virkelig givet nogle guldkorn undervejs, når vi har delt vores problemstillinger fra hver vores arbejdsplads, fortæller Claus og tilføjer:

– Det har helt bestemt også været en fordel, at vi har været blandet på tværs af forskellige brancher på holdene. Det giver mange flere nuancer og vinkler – knap så meget navlepilleri.

Eksamener i en højere enhed

At arbejde fuldtid og uddanne sig ved siden af kræver selvdisciplin og hårdt arbejde. For Claus har dette betydet, at han ofte har sagt farvel til både aften– og weekendplaner. Men selvom det har været en omvæltning og tidskrævende at gennemføre uddannelsen, mener Claus også, at det har været det hele værd.

– Hvis uddannelsen ikke var krævende, så ville man miste lidt af dens effekt. Hvis du ikke skal bruge tid på det, så er det vel fordi, du allerede kan eller ved tingene i forvejen. Det vil altid kræve tid, når man skal lære noget nyt, forklarer Claus.

For mange er eksamener et uundgåeligt onde, men for Claus blev det et af uddannelsens mere spændende aspekter. Det var her, undervisningen og de mange timers lektier for alvor gik op i en højere enhed.

– Pludselig så jeg den røde tråd i det, jeg havde arbejdet med. Jeg så, hvordan det hele hænger sammen, og hvordan teorierne kan bruges.

Det blev jeg helt høj af – det er jo virkelig spændende! For mig var det bare vanvittig fantastisk at skulle ind foran lærer og censor og vise dem hvad jeg havde lært, fortæller Claus begejstret.

Flere kurser på vej

Efter fem kurser og en stor afsluttende opgave er Claus ikke færdig med at lære. Hans nye uddannelse har kun været med til at øge interessen, og han udelukker ikke, at flere af Erhvervsakademiets kurser bliver en realitet i fremtiden.

– Jeg skal lige have en lille pause, men det er slet ikke udelukket at jeg forsætter med flere kurser. Både nogle af de valgfrie ledelsesfag og økonomifagene lyder interessante, og er noget som jeg godt kunne tænke mig at blive endnu skarpere på, slutter Claus.