Maria Nørgaard er restaurantchef på Bone’s i Randers og en af de medarbejdere, der sammen med fem kollegaer startede som andet kuld på akademiuddannelsen i ledelse. For Maria er både det kommende eksamenspapir og nye værktøjer til jobbet et kæmpe plus.

Maria Nørgaard har mødt en del undren, når folk hører, at hun er uddannet ergoterapeut, men nu arbejder hos Bone’s nu på syvende år.

– Jeg er blevet spurgt, hvorfor jeg ikke går ud og praktiserer det, jeg er udlært som – for der er jo ingen fremtid i at være på Bone’s. Men den antagelse er helt forkert, siger Maria.

Maria følte sig ikke godt tilpas som ergoterapeut. Derfor startede hun som tjener hos Bone’s i Holstebro. Senere flyttede hun til Aalborg, hvor hun fortsatte sit arbejde på Bone’s og med tiden blev værtinde. Den rolle udfyldte hun i mange år, indtil hun luftede et ønske om flere udfordringer og greb muligheden for at blive souschef. I dag er hun ansat som restaurantchef på Bone’s i Randers.

– Lederuddannelse gør det attraktivt for mig at blive ved med at arbejde i Bone’s. Den klæder mig fagligt på i mit nuværende job som restaurantchef og hjælper mig til at håndtere forskellige situationer og mennesker. Inden jeg startede på uddannelsen, manglede jeg håndgribelige redskaber i forhold til de unge mennesker, som jeg har ansvar for at lede hver dag. Men jeg havde også et ønske om at få et større perspektiv på, hvordan en organisation er opbygget, forklarer hun. 

---

 – Det er motiverende, at hver gang jeg har været i skole, så kan jeg komme hjem og bruge det dagen efter.

– Maria Nørgaard, HR-Manager Bone´s.

---

Input fra andre brancher og sparring med kollegaer

Bone’s besluttede, at alle seks medarbejdere skulle gå på samme hold i Herning, så de sammen kunne få mest muligt ud af det.

– Det har jeg fået mega meget ud af, siger Maria begejstret. Selvom vi alle seks er fra Bone’s, så er restauranterne og måden, vi tænker på, langt fra ens.

Maria har personligt også fået meget ud af at gå på hold med folk fra andre brancher og høre om deres problematikker. De har gavn af hinandens praktiske erfaringer og gensidige sparring om godt lederskab.

Maria er overbevist om, at undervisningen klæder hende på til at koble årsager og virkning sammen – så hun derved kan skabe et bedre arbejdsmiljø og dermed bedre resultater.

– Det er motiverende, at hver gang jeg har været i skole, så kan jeg komme hjem og bruge det dagen efter. Jeg synes, at underviserne er rigtigt gode til at relatere læringen til praksis og få os til at reflektere over, hvordan vi kan bruge den, siger Maria entusiastisk.

Hun fremhæver desuden selve skolen, som hun synes er rar at komme ind på, hvor man allerede i receptionen bliver mødt af søde medarbejdere.

– Vi har haft de mest fantastiske undervisere, der formår at involvere alle deltagere – både de praktiske og de mere boglige som mig – med varieret undervisning. Et mix mellem tavle-undervisning, gruppearbejde og enkeltmandsarbejde holder os i gang, og gør det nemt at lære og vidensdele, fortæller hun.