Thomas Bærentsen Lilleris er kok på Testrup Højskole, og samtidig i gang med akademiuddannelsen i ernæring ved Erhvervsakademi MidtVest. Her har han blandt andet tillegnet sig værdifuld ny viden om ernæringsrigtig mad og nye lederegenskaber i køkkenet.

Det er seks år siden, at Thomas Lilleris fik arbejde på Testrup Højskole, der ligger i naturskønne omgivelser ved den lille landsby Mårslet lidt udenfor Aarhus.

”Jeg har det rigtigt godt her og regner med, at skal arbejde på højskolen mange år endnu. Jeg følte dog, at der skulle ske noget nyt og faldt i den forbindelse over akademiuddannelsen i ernæring hos Erhvervsakademi MidtVest,” siger han.

---

 – ”Vi har mange faggrupper repræsenteret i klassen. Foruden kokke sidder der blandt andet slagtere og ernæringsassistenter, og det giver en rigtig god faglig dynamik. Du lærer ofte noget nyt, når du taler med folk fra et andet fagområde end dig selv”

- Thomas Bærentzen Lilleris, Akademiuddannelsen i Ernæring

---

Det er ofte en travl hverdag, når Thomas og resten af madlavningsholdet skal tilberede tre daglige måltider til Testrup Højskoles over 100 kursister og ansatte. Han er derfor taknemmelig for, at han på akademiuddannelsen får tid og frirum til at udvikle sine faglige kompetencer som kok.

”Jeg har længe interesseret mig for ernæring, men havde ikke fået mere end en grundforståelse med fra min kokkeuddannelse. De forskellige moduler på Erhvervsakademiet kan samlet set give mig en bred viden, Jeg håber selvfølgelig også, det er noget, som eleverne på højskolen får glæde af,” siger Thomas.

God faglig dynamik

Akademiuddannelsen i ernæring er en deltidsuddannelse normeret til tre år og er en kombination af online undervisning og undervisningsdage på Erhvervsakademi MidtVest i Holstebro, så der er plads til et arbejdsliv ved siden af studierne. De studerende undervises i teori og praktiske øvelser.

”Vi har mange faggrupper repræsenteret i klassen. Foruden kokke sidder der blandt andet slagtere og ernæringsassistenter, og det giver en rigtig god faglig dynamik. Du lærer ofte noget nyt, når du taler med folk fra et andet fagområde end dig selv,” siger Thomas.

Ifølge Thomas kan det eksempelvis handle om noget helt så enkelt, som hvordan man bager et rugbrød fra bunden, hvilket jo kan gøres på rigtig mange måder – hvis man altså inspireres til at gå nye veje.

”Jeg bliver hele tiden udfordret i de rutiner, som jeg har oparbejdet i min dagligdag, når jeg deler erfaringer og diskuterer med underviserne og de andre i klassen,” siger han.

Nye værktøjer til madlavning og ledelse

Akademiuddannelsen i ernæring består af i alt fem fagmoduler: Ernæring og Sundhed, Mad- og måltidsproduktion, Fødevaresikkerhed, Økologi og
og Bæredygtighed samt Ledelse og Økonomi. Herefter afsluttes det hele med et eksamensprojekt, hvor deltagerne går i dybden med et selvvalgt emne.

”På Mad-og måltidsproduktion lærte vi for eksempel om sammensætning af molekyler i forskellige råvarer. Det har jeg gavn af i forhold til, hvordan man tilbereder et varieret og ernæringsrigtigt måltid på nye måder,” siger Thomas.

---

”Jeg kan helt sikkert anbefale akademiuddannelsen i ernæring. Fagligt er den både aktuel og brugbar, men jeg vil i særdeleshed også anbefale den i forhold til personlig udvikling."

- Thomas Bærentzen Lilleris, Akademiuddannelsen i Ernæring

---

Men det er ikke bare en grundig forståelse af maden, som uddannelsen klæder én på til. På modulet Ledelse & Økonomi bliver deltagerne oplært i, hvordan man motiverer medarbejdere og styrer et budget.

”Det har givet mig nogle værktøjer til at håndtere højskolens elever, når de har deres køkkentjans. Det kræver lidt pædagogik engang imellem. For eksempel er det ikke alle, der kan skrælle en gulerod, når de ankommer,” siger Thomas, der også underviser eleverne i madlavning.

En uddannelse for madinteresserede

Ifølge Thomas har det bedste ved akademiuddannelsen været de dygtige undervisere og de medstuderende, der har givet ham ny viden og inputs.

”Jeg kan helt sikkert anbefale akademiuddannelsen i ernæring. Fagligt er den både aktuel og brugbar, men jeg vil i særdeleshed også anbefale den i forhold til personlig udvikling. For eksempel hvis det som mig er mange år siden, at du sidst sad på skolebænken,” slutter Thomas.