Pia Thomsen havde været logistikassistent hos tankvognsproducenten VM Tarm a/s i næsten 10 år, da interessen for efteruddannelse blev vakt af et opslag fra tillidsmanden om en akademiuddannelse i produktionsoptimering.

– Det så spændende ud, og jeg ville gerne lære noget nyt. Jeg kunne se, at det var en uddannelse, der ville give god mening i mit job, fortæller Pia Thomsen, der er udlært logistikassistent hos VM Tarm a/s, og derudover har en HTX bag sig.

– Det første fag jeg tog var produktionsoptimering, og det blev startet godt op med undervisning ude af huset og overnatning i Laugesens Have. Det betød, at vi kom til at kende hinanden rigtig godt på det hold. Jeg havde set frem til at få nye input både fra undervisere og andre deltagere, og det var virkelig godt, for der var både projektledere og ansatte fra kontor og produktion, forklarer Pia.

Undervejs i uddannelsen blev et par af Pias fag ændret, så hun bl.a. fik tilføjet ledelse i praksis. Dermed blev den endelige titel på uddannelsen: Fleksibel akademiuddannelse med speciale i produktion og ledelse. Uddannelsen var efter Pias overbevisning medvirkende årsag til, at hun i efteråret blev tilbudt et nyt job i virksomhedens serviceafdeling. 

Six Sigma interesserede også kollegaerne

Halvvejs i uddannelsesforløbet tog Pia faget kvalitetsoptimering med Six Sigma. Dét fængede lynhurtigt, og Pia blev optaget af, hvordan man kan bruge værktøjet til at optimere på noget helt konkret.

– Det med at optimere er helt vildt spændende. Det gælder om at få antallet af fejl så langt ned som muligt, og i faget fik jeg nogle værktøjer og formler, der var lige til at bruge. Konkret brugte jeg Six Sigma til at nedsætte tiderne på lageret fra en ordre blev udskrevet, til den var klar til plukning. Det handler ganske enkelt om at reducere tiden mest muligt og samtidig minimere de faktorer, der kan kortslutte processen. Fx havde vi en simpel udfordring med, at når der manglende papir i printeren, gik forløbet i stå. Så fik vi sat fokus på det, og der blev lavet en regel, så man vidste, hvornår der skulle fyldes op. Det var med til at nedsætte tidsforbruget, fordi fejlene blev minimeret, fortæller Pia begejstret, der også mærkede interesse fra kollegaerne på de tiltag, hun satte i gang.

– Nogle kollegaer har været indblandet i mine projekter, og de er positive og synes, at det er spændende. De spørger meget ind til, hvad det skal bruges til. “Hvad har du lært, er det noget vi kan bruge?” Faktisk er det især produktionsmedarbejdere, der har vist interesse, siger Pia. 

---

– Og så motiverer det mig helt vildt, at underviserne kan li’ det, de laver.

– Pia Thomsen, Planlægningsassistent hos VM Tarm a/s.

---

Plads til dumme spørgsmål

Pia har mange rosende ord til undervisningen på Erhvervsakademi MidtVest. Både til indholdet og til undervisningsformen.

– Flere af modulerne gav rigtig meget mening, fordi jeg fik sat ord på noget af det, jeg lavede i forvejen. Jeg fandt ud af, hvorfor vi gjorde tingene, som vi gjorde, hvilket jo er nødvendigt for at kunne forbedre og optimere. Særligt mine to første fag, logistik og produktionsoptimering, var en øjenåbner for mig, men også ledelse har været spændende, hvor vi bl.a. går ind og kigger på persontyper, siger Pia.

– Og så motiverer det mig helt vildt, at underviserne kan li’ det, de laver. De er entusiastiske, engagerede og de er deltagende i forhold til os som kursister.

Det med at få sat ord på sine eksisterende arbejdsmetoder hænger for Pia også sammen med muligheden for at stille spørgsmål.

– Vi var nok flere, der var bange for at stille dumme spørgsmål, men man kunne se på de andre, at det var ikke dumme spørgsmål. Andre havde måske bare ikke tænkt over, at det var et spørgsmål. Her var vi alle i samme båd, og underviserne håndterede det rigtig godt. Fx kan utrolig meget klares med et grin, hvis bare man gør det rigtigt, slutter Pia.

Seneste eksempel på optimering fra Pias hånd handler om at øge effektiviteten i virksomhedens lager– og reparationshaller:

FØR: En montør skal bruge en reservedel. Han går selv over på lageret, spørger efter den og får den med tilbage.

NU: Montøren ringer til lageret og bestiller reservedelen, som enten leveres eller ligger klar, når han henter den.

EFFEKT: Ingen ventetid mens lagermedarbejder finder reservedel. Mindre risiko for at en ventende medarbejder falder i snak eller bliver sænket af andre.