Byggekoordination

Akademiuddannelsen i Byggekoordination giver dig de nødvendige kompetencer til at koordinere, optimere og lede byggeprojekter og -processer fra start til slut.

Efteruddannelse inden for Byggekoordination
Akademiuddannelsen i Byggekoordination er en deltids videregående uddannelse for byggebranchen, som gør det muligt for dig at studere samtidig med dit arbejde. Hvis du er faglært, kan du bygge videre på dit svendebrev og tage en akademiuddannelse i byggekoordination, mens du er i job. Det er en ideel mulighed for videreuddannelse, hvis du f.eks. er tømrer og ønsker at udvide dine kompetencer.

Uddannelse inden for Byggekoordination giver dig

På akademiuddannelsen i Byggekoordination arbejder vi med de nødvendige viden og værktøjer til at håndtere ledelse, samarbejde, planlægning, jura, økonomi og arbejdsmiljø. Du får blandt andet indsigt i centrale teorier og metoder inden for logistik og procesoptimering, samt praksis for anvendelse af formaliserede kontrakter og skriftlig kommunikation mellem de involverede parter i byggeprojekter. Uddannelsen dækker også byggerelateret jura og entrepriseret, økonomi, arbejdsmiljø samt kommunikation og samarbejde.

I løbet af uddannelsen lærer du at håndtere opgaver som optimering af byggeprocesser ved hjælp af forskellige planlægnings- og koordinationsmetoder, udføre økonomiske risikovurderinger samt håndtere logistikopgaver, der involverer styring af mandskab, materiel og materialer.

Bliv ekspert i byggekoordination på deltid

Styrk din karriere i byggebranchen og bliv skarp på optimering af byggeprocesser.

Med uddannelsen i byggekoordination opnår du kompetencer inden for følgende områder:

  • Ledelse, planlægning og koordinering
  • Juridiske og økonomiske forhold og deres indflydelse på byggeprocessen
  • Forståelse for arbejdsmiljø og produktivitet
  • Kvalitetssikring og digitalisering
  • Formidling af praktisk relevante byggefaglige problemstillinger og løsninger – både mundtligt og skriftligt

Du får indsigt i centrale teorier og metoder inden for logistik og procesoptimering, samt erfaring med anvendelse af formaliserede kontrakter og skriftlig kommunikation mellem byggesagens parter. Uddannelsen dækker også byggerelateret jura, entrepriseret, økonomi, arbejdsmiljø og kommunikation og samarbejde.

invalid quix collection shortcode!

Uddannelsens opbygning

Akademiuddannelsen i Byggekoordination er opbygget omkring centrale fagområder som planlægning og styring af byggeprocessens ressourcer, økonomi, kommunikation med mere. Uddannelsen består af tre obligatoriske moduler samt flere retningsspecifikke og valgfrie moduler. Du afslutter uddannelsen med et afgangsprojekt.

Undervisningen sammenlæses med vores fuldstidsstuderende. Der lægges stor vægt på samspillet mellem din erhvervserfaring og det teoretiske og metodiske indhold, der indgår i undervisningen.

Du har mulighed for at tage hele uddannelsen, eller du kan vælge at tage enkelte fag som selvstændige kurser for at opkvalificere dig. Der er ingen forpligtelse til at fortsætte uddannelsen, hvis du først har startet.

Har du spørgsmål?

Anette Becker
Anette Becker
Uddannelseschef
T: 29 69 37 03

1. Halvår

  • OB 1: Planlægning og styring af byggeriets processer og ressourcer (10 ECTS)

2. Halvår

  • OB 2: Økonomiforhold i mindre bygge- og anlægsprojekter og -virksomheder(10 ECTS)

3. Halvår

  • OB 3: Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen (10 ECTS)

Valgfag 4. og 5. Halvår

  • Arbejdsmiljøledelse på byggepladsen (10 ECTS)

    På faget Arbejdsmiljøledelse opnår du en solid forståelse for arbejdsmiljøet på byggepladsen og lærer, hvordan du kan forebygge ulykker og risici.


    Undervisningen tager udgangspunkt i gældende lovgivning og branchens krav til sikkerhed og arbejdsmiljø. Du bliver i stand til at identificere og vurdere arbejdsmiljømæssige udfordringer og får kompetencer til at udvikle, implementere, vedligeholde og forbedre metoder og systemer inden for arbejdsmiljøledelse.

  • Bæredygtig drift af byggeplads ( 5 ECTS)

    Lorem ipsum dolor sit amet timeam deleniti mnesarchum ex sed alii hinc dolores ad cum.
  • IT i udførelsesfasen ( 10 ECTS )

    Faget IT i udførelsesfasen giver dig værktøjerne til at bruge digitale løsninger i planlægning og styring af arbejdet på byggepladsen.


    Du lærer at anvende relevante IT-værktøjer til blandt andet digital mængdeberegning, prissætning, kalkulation, tilbudsgivning, ressourcestyring og kvalitetssikring.

    Undervisningen introducerer dig også til BIM (Bygnings Informations Modellering) og gældende lovgivning om brugen af IT i byggeriet.

    Efter faget vil du kunne arbejde med digital tidsplanlægning og vælge relevant udbudsmateriale via projektweb.

    Forudsætning for deltagelse: Du skal have gennemført og bestået det obligatoriske modul "Planlægning og styring af byggeriets processer og ressourcer" (OB1).

  • Kommunikation på byggepladsen ( 5 ECTS )

    Lorem ipsum dolor sit amet timeam deleniti mnesarchum ex sed alii hinc dolores ad cum.
  • Personaleledelse og jura i byggeriet ( 10 ECTS )

    Lorem ipsum dolor sit amet timeam deleniti mnesarchum ex sed alii hinc dolores ad cum.
  • Salg og markedsføring ( 10 ECTS )

    Lorem ipsum dolor sit amet timeam deleniti mnesarchum ex sed alii hinc dolores ad cum.

Afgangsprojekt 

Afgangsprojekt

  • Afgangsprojekt (10 ECTS)

    Afgangsprojektet er din mulighed for at fordybe dig i et selvvalgt emne med relevans for din nuværende eller fremtidige jobsituation, som du brænder særligt for.

    I afgangsprojektet skal du demonstrere din evne til at samle elementerne, fra alle de fagmoduler du har gennemført, i en samlet rapport, hvor du analyserer metodisk en praksisnær problemstilling inden for uddannelsen.

    Forløbet er en vekselvirkning mellem selvstudie og personlig vejledning med henblik på at skrive en større skriftlig rapport der skal forsvares til en mundtlig eksamen.

    Efter afgangsprojektet har du afsluttet hele din akademiuddannelse.

Studieordning

Byggekoordination 2018